Logo
V případě dotazů zavolejte.
(Po-Pá, 8-17 hod.)
0 ks
za 0,00 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
Nakupte ještě za 1 500,00 Kč a máte dopravu ZDARMA
  • Štítky blogu
Zadej e-mail pro zasílání novinek



Naučte se snídat!

Naučte se snídat

Zapomněli jste někdy natankovat a přemlouvali auto, aby jelo naprázdno? Takový nesmysl by vás pochopitelně nenapadl, protože víte, že bez paliva auto nikam nepojede. Tělo je sice benevolentnější a bez paliva vás popoveze – nenuťte ho ale dlouhodobě jezdit naprázdno. Aby mělo co spalovat, potřebuje snídani.

Proč zdravě snídat?

Existuje bezpočet důvodů, proč je snídaně nejdůležitějším jídlem dne. Mnoho studií poukazuje na to, že lidé, kteří snídají, jsou zdravější, mají lepší paměť, lépe se koncentrují, netrpí tolik na „špatný“ LDL cholesterol, na cukrovku, srdeční choroby nebo obezitu. A to už jsou pádné důvody, proč si udělat ráno čas a v klidu se nasnídat.

Snídaně je základ dne

Ráno po probuzení má vaše tělo za sebou přibližně 10 hodin bez jídla (pokud ovšem nepatříte mezi noční nájezdníky na lednici nebo nepleníte tajné poličky se sladkostmi!). Snídaně doplní zásoby energie a živin, které tělo potřebuje ke správnému fungování a obnoví hladinu glykogenu; ta následně udrží metabolismus v pozoru celý den.

Nemáte ráno čas si vypít v klidu ani kávu, natož se zdržovat přípravou zdravé snídaně? Vynechání snídaně se může zdát jako dobrý nápad – když chcete třeba zhubnout nebo snížit celkový příjem energie. Výzkum ale ukázal, že lidé, kteří snídají a mají vyšší příjem energie, jsou aktivnější než lidé, kteří se najedí až v průběhu dne.

Aktivní ráno po snídani

Vynechání snídaně

Je zřejmé, že vynechávání snídaně je běžným jevem, který se nedotýká jen dospělých, ale i dětí a dospívajících. Proč lidé nesnídají?

          • nemají čas a raději stráví čas navíc v posteli
          • snaží se zhubnout
          • jsou příliš unavení na to, aby se obtěžovali s přípravou snídaně
          • necítí po ránu hlad
          • jsou znudění ze stále stejných snídaní

Vynechat snídaně se rozhodně nedoporučuje – pokud byste se však výjimečně nestihli nasnídat, snažte se nahradit vynechaný nutriční výpadek při obědě.

Recepty na zdravou snídani

Není ovšem snídaně jako snídaně. Miska sladkých cereálií vám dodá rychlou energii kvůli množství cukru, které obsahuje, ale do zdravé snídaně má hodně daleko.

Zdravá snídaně – tipy

Než si dáte ráno první jídlo, vypijte na lačno vodu s citrónem. Pročistíte tím střeva a v dlouhodobém horizontu nastartujete svůj metabolismus, resp. všechny důležité funkce. Citrón zalijte studenou vodou z kohoutku a dolijte převařenou vodou, aby byl nápoj co nejteplejší. Citrón je totiž zásaditý, a když ho necháte působit alespoň 10 minut, budete se cítit o poznání lépe.

Děti, stejně jako dospělí, preferují snídani, která se dá rychle připravit ze surovin, které jsou doma po ruce. Jestliže vám bývá po snídani těžko, vynechte běžně dostupné bílé pečivo, mléčné výrobky i studený ovocný džus – to jsou potraviny a návyky, které zamezují správnému fungování těla.

Co snídat při dietě?

Vločky jsou jednoduché na přípravu a představují signifikantní zdroj vlákniny. Vyrábí se lisováním zrna různých druhů obilovin. Nejznámější vločky jsou ovesné, ale v dnešní době seženete další zajímavé obiloviny – pohankové vločky, jahelné,žitné, pšeničné, sójové, rýžové, špaldové, ječné, teffové, amarantové, quinoové nebo směsi. Ještě pořád máte pocit, že jsou vločky nudné?

Vločky nasytí na delší dobu a potlačují chuť k jídlu (což má na svědomí betaglukan), jsou plné antioxidantů (zabraňují stárnutí) a bílkovin (jsou vhodné do fitness jídelníčku, podílí se na stavbě svalové hmoty), posilují imunitu, snižují cholesterol a v neposlední řadě napomáhají při zácpě. Vločky jsou nasládlé a obsahují komplexní sacharidy, které se v těle uvolňují postupně. Rozhodně je nedoslazujte (ani medem), přidejte si do nich raději ovoce a ořechy, z koření třeba skořici a kardmamom. Vločky při dietě konzumujte ráno, kdy je zvládne tělo zpracovat. Kdybyste se najedli vloček večer, unavené tělo by už energii nebylo schopné přetvářet a uložilo by si ji „na později“ – což při dietě není žádoucí.

Snídaně vhodná pro děti

Snídaně pro děti

Ovoce a zelenina představují vysoce výživné potraviny, přesto jich většina dětí (ani dospělých) nesní doporučené denní množství. Když budete podávat dětem ovoce a zeleninu na snídani, pomůžete jim tím vytvořit zdravé stravovací návyky. Konzumace zeleniny je spojována s nižším krevním tlakem i hladinou cholesterolu, ovoce místo sladkých cereálií bude mít na svědomí nižší BMI vašich dětí.

Bílý přírodní jogurt je díky čerstvému ovoci (banány, jablka, meruňky, borůvky atd.) přirozeně sladký, a kdyby dětem chybělo návykové křupání, stačí jej posypat ořechy, které dodávají tělu vitamíny, proteiny i důležité kyseliny. Zdravé snídaně připravíte z kešu ořechů, mandlí, kokosu, pekanových jader, makadamových či vlašských ořechů – možností je mnoho a obměňování bude bavit děti i vás.

Je tedy na vás, abyste pomohli dětem získat živiny, které potřebují pro svůj den. Snídaně je skvělá příležitost, jak je naládovat bílkovinami, ovocem nebo zeleninou. Výživná jídla budou důležitým krokem k vytvoření správných stravovacích návyků – nejen pro vaše děti, ale i pro celou rodinu.

Co snídat před tréninkem?

Lehká snídaně ve formě tzv. snacku neuškodí žádnému sportovci. Pokud začínáte se cvičením už po ránu, vaše tělo nemůže čerpat glykogen ze zásoby, takže rychle klesá hladina krevního cukru. Míváte slabost nebo se vám motá hlava? To může být důsledkem vynechávání snídaně před sportovním výkonem.

Odborníci doporučují snídat před cvičením. Je však třeba zvolit vhodnou stravu, aby vám nebylo těžko, nejlépe ve formě rychle stravitelných snídaní. Tělo potřebuje bílkoviny (vaječné bílky, řecký jogurt) a sacharidy, které jsou primárním zdrojem energie a štěpí se na glukózu. Ta je nezbytná pro činnost svalů a mozku. Možnosti jsou neomezené, ať už zvolíte sušené ovoce, proteinový shake, ovocnou šťávu, menší kousky ovoce, řecký jogurt či smoothie – záleží na typu tréninku, vaší zátěži i času, který vám zbývá do začátku cvičení.

Sportovci obzvláště nesmí zapomínat na pitný režim! Příjem tekutin před cvičením zabrání dehydrataci vašeho těla.

Co snídat při cukrovce

Lidé trpící diabetem by měli vyřadit z jídelníčku nadbytečné kalorie – sladké nápoje, tučné mléčné výrobky, uzeniny, sušenky apod. Chutné zahájení dne ale nemusí být zahaleno aurou cukru. Zelenina obsahuje stopové prvky, vitamíny a minimum cukrů – proč ji nezařadit do vašeho diabetického jídelníčku? Skvěle se hodí třeba k omeletě s celozrnným pečivem. Diabetici by se měli vyhýbat tučným mléčeném výrobkům, proto raději sáhněte po bílých jogurtech, kefíru nebo acidofilním mléce.

Müsli s kefírem a čerstvým ovocem nebo smoothie s řeckým jogurtem vás nadchnou. Nebojte se zkoušet neobvyklé kombinace, jako je třeba smoothie s banánem, špenátem a borůvkami. Další tip na zdravou snídani ocení i mlsné jazýčky – nízkotučný cottage sýr se sušeným (neslazeným) ovocem a oříšky vám udělají dobře a zasytí na delší dobu.

Potraviny bez přidaného cukru, resp. potraviny pro diabetiky jsou dnes již samozřejmostí – najdete je ovšem v různé kvalitě, proto se vyplatí si pečlivě číst jejich složení.

I diabetikům se doporučuje ráno vypít sklenici vody s citrónem na pročištění trávicího traktu. Mezi nápoje vhodné při lidi s diabetes patří melta, čaj, kakao bez cukru nebo neslazená káva.

Zajímavosti o snídani

Co jste o snídani možná nevěděli

  • Snídaně se zásadně liší podle kulturních zvyklostí.

Vezměte si anglickou snídani, jejímiž základními ingrediencemi jsou smažená anglická slanina, pečená vejce, klobása, volské oko, fazole v rajčatové omáčce, smažené žampiony a toast. Oproti tomu snídaně v asijských zemích sestává většinou z polévky, nudlí či rýže. Ve Francii vás uctí opečenou bagetkou s máslem, nutellou nebo džemem, kdežto v Izraeli salátem s fetou, pita chlebem a hummusem. A už jste vyzkoušeli (emoce vzbuzující) Vegemite, který si Australané mažou ráno na toast?

  • V týdnu lidé průměrně snídají v půl osmé, kdežto o víkendu o hodinu později.
  • V USA je snídaně nejčastěji vynechávaným jídlem.
  • Nejoblíbenějším místem, kde si vychutnáváme snídani, je doma u stolu, případně na gauči (s ostatními členy domácnosti).
  • První cereálie (Granula) byly představeny v roce 1863 (a bylo je třeba namočit přes noc, aby se daly vůbec žvýkat).

A co snídáte vy?

Vyzkoušejte náš snídaňový balíček za výhodnou cenu.


Tipy na zdravé obědy, informace o stravovacích návycích nebo večerním hodování se dočtete v našich dalších článcích.

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli

Přední značky e-shopu

Kde nás najdete

Revoluční 164

Stráž pod Ralskem, 471 27

Kontakty
Zákaznická podpora Josef Verzich
Zákaznická podpora Josef Verzich
(Po-Pá, 8-17 hod.)
Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.
 
Zpracování osobních údajů můžete ovlivnit úpravou svých preferencí ochrany soukromí.