Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.

KONTAKTY

Poradíme Vám každý den
od 8:00 do 20:00 hodin
napište nám
email: info@prozdraviaradost.cz
tel: 777 137 206

ZAJÍMAVOSTI A TIPY

arr3INECTO - péče o tělo a vlasyÚžasné přírodní přípravky z kokosového a arganového oleje, které šetrně pečují o Vaše tělo a... arr3JARDIN - vyjímečně dobrá kávaKáva prodávána pod značkou Jardin v sobě ukrývá ty nejkvalitnější kávové suroviny dovezené z těch...





 

 





O potravinách » Skupiny potravin
Skupiny zdravých potravin

Zdravé a potraviny všeobecně si můžeme rozdělit do kategorií. Obiloviny, luštěniny, oleje, sušené plody a ořechy, směsi a polotovary, semínka, ochucovadla, nápoje a čaje, pomazánky a džemy, pečivo, pochutiny, rostlinné nápoje, mořské řasy, můžeme také zmínit kategorii dětské výživy, dále například pro diabetiky, bezlepkovou dietu, vegetariány a vegany, raw, bio... Nepřeberné množství podkategorií může obsahovat různé alternativy masa, mléka a mléčných výrobků jako jsou sýry, másla, jogurty a dezerty. Tyto a další kategorie postupně rozebereme a popíšeme až na jednotlivé druhy potravin v dalších článcích.

Obiloviny

obiloviny obsahují sacharidy, vlákninu, tuky a bílkoviny. Dále také vitamíny a minerální látky. Vitamíny obsahují skupiny B a E a minerální látky jsou železo, vápník, zinek, hořčík a fosfor. Nejvíce těchto minerálů a vitamínů obsahují obilné klíčky a slupky zrna. Proto je z hlediska zdraví vhodnější používat celozrnné mouky, tedy umleté z celého zrna, které nebylo zbaveno slupek. Obiloviny jsou známé a méně známé. Pšenice, žito, ječmen, oves, kukuřice, také rýže, jáhly, pohanka, amarant a méně známí kamut a quinoa... Z těchto obilovin se vyrábí nepřeberné množství běžných potravin, jako jsou mouky, krupice, strouhanky, klíčky, otruby, vločky, kaše, pečivo, těstoviny, kuskus, bulgur... Obiloviny

Luštěniny

Luštěniny mají vysoký obsah bílkovin, sacharidů, jsou bohatým zdrojem draslíku, vápníku, železa a některých vitamínů B skupiny. Naklíčené luštěniny jsou zdrojem vitamínu C a potřebných enzymů. Bílkoviny luštěnin pomáhají regulovat hladinu cukru, vody a další prvky metabolismu. Luštěniny známe především jako fazole, čočku, hrách, ale patří sem i sója a cizrna. Luštěniny si nepřipravujeme pouze jako přílohu, ale dají se z nich dělat různé pomazánky a saláty. Luštěniny můžeme také nakličovat, klíčky dodají našim potravinám a zejména salátům výživné látky a budou v nich i pěkně vypadat na oko. Další možností je luštěniny přidávat do různých směsí a kombinovat je i z obilovinami. Luštěniny

Olej

Olej se může získávat prakticky z jakékoli rostliny, která ve svých částech   vytváří olej. Nejčastěji v semenech. Není důležité množství, ale složení mastných kyselin. Nejkvalitnější oleje jsou lisované za studena. Můžeme se dnes setkat s oleji nejrozmanitějších druhů. Nejznámější je slunečnicový, řepkový, olivový, který je považován za nejkvalitnější olej vůbec. Dále pak ovocný, kukuřičný, rýžový... Zastoupeny jsou i oleje z léčivek jako je měsíčkový, pupalkový, ale i z ořechů jako jsou mandlový, lískový, z vlašských jader. Semínkové oleje zastupují například dýňový, sezamový a z různých klíčků. Skvělý olej je také avokádový, kokosový, lněný... Oleje jsou také vhodné pro kosmetické účely a péči o tělo a vlasy. Oleje

Semínka

Semínka neslouží jen pro vznik nového života rostlin vyklíčením, ale také především pro náš zdravý jídelníček. Semínka obsahují řadu vitamínů, minerálů, nenasycených mastných kyselin, vlákniny, proteinů. Co se týká konzumace, tak i potřebné enzymy, které se uvolňují po namočení nebo při klíčení, kdy klíčky obsahují také spoustu výživných látek. Nejznámější semínka jsou slunečnicová, dýňová, lněná, sezamová, konopná a v poslední době i chia semínka. Nejčastěji se používají semena ve formě oleje, který je používán už od nepaměti v každé domácnosti. Dále pak k přímé konzumaci, jako surovina do spousty pokrmů jako je pečivo, do salátů a můžeme je konzumovat i po naklíčení. Semena mají široké uplatnění v léčitelství a jsou zdrojem účinných látek pro léčbu a prevenci různých chorob. Semínka

Ořechy

S ořechy je to podobné jako se semínky. Rozdíl je ve velikosti, způsobu pěstování a sklizně. Zpracování a konzumace se v mnohém moc neliší. Ořechy obsahují rovněž řadu vitamínů, minerálů, nenasycených mastných kyselin, vlákniny, proteinů. Nejznámější jsou lísková a vlašská jádra, která rostou i v naši domovině. Z cizokrajných ořechů to jsou pak například para, kešu, pekan, pistácie, makadam, arašídy, ale také mandle. Konzumujeme je samotné nebo je používáme jako surovinu do různých pokrmů, jako ozdobu zákusků, moučníků, kaší a především jako součást zdravých snídaní. Ořechy jsou z hlediska zdravé stravy nepostradatelné a mají široké uplatnění v léčitelství a jsou zdrojem účinných látek pro léčbu a prevenci různých chorob. Jejich využití ve formě olejů je známé po celém světě. Oleje lisované zejména za studena, jsou vynikajícím zdrojem živin a obohatí naše pokrmy. Používejte oleje tak často jako koření a mějte doma více druhů na výběr. Ořechy

Další skupiny připravujeme - děkujeme za pochopení